Monday 28 February 2011

Bahaya makan hati ayam

Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam. Sains juga menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia. Tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Mana kita mesti pilih? Nak ikut kafir ke nak ikut Nabi Muhammad ?



Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. Jadi kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

Kebanyakan ayam di pasaran hari ini telah disuntik bahan kimia untuk mempercepat tumbesarannya kerana  didorong oleh permintaan pasaran yang semakin meningkat. Bahan kimia yang berbahaya ini akan dikumpulkan di hati.
Kandungan racun dalam hati:
     * Antibiotik tylosin
     * Penisilin
     * Oxytetracycline
     * Kanamycin.

Kandungan bahan kimia didalam hati ayam juga boleh menyebabkan kesan teratogenik, kesan karsinogenik
Kesan teratogenik boleh menyebabkan kesan buruk kepada ibu mengandung, terutama kepada janin. Kandungan boleh mengalami keguguran atau bayi cacat. Manakala kesan Karsinogen boleh menyebabkan kanser.Ginjal juga merupakan organ penting dalam badan dan berfungsi untuk membuang sisa metabolisme dan racun dalam bentuk urin, yang kemudian dikeluarkan dari tubuh.

Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.
Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:
1. Hati
2. Paru-paru
3. Perut
4. Hempedal
5. Buah pinggang
6. Jantung
7. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
8. Telur ikan
9. etc.

Saranan ilmu Sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajar oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat . Orang Yahudi ini beranggapan bahawa alangkah indahnya jika dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi sahaja. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap. Orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al-Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja. Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan RasulNya saja yang mengetahui dengan tepat.

 P/s : Memang tak suka makan hati pun... Berikut adalah artikel yang berkaitan :-

Intro dan Outro     : Ajaran Yahudi Yang Telah Menjadi Ikutan Kita
Bahagian Pertama : Khasiat dan Kebaikan kopi
Bahagian ke-2         : Makan Hati Ayam Bahaya?
Bahagian ke-3         : Khasiat dan Kelebihan Daging Kambing
Bahagian ke-4         : Keburukan Makanan Fast Food dan Mi Segera
Bahagian ke-5         : Fakta Menarik Minuman Coke
Bahagian ke-6         : Keburukan Kacang Soya

 Jom Klik Share... (^_^) 
 >> by Naslive Pages <<

44 comments:

  1. maaf, saya student medical yg menitik beratkn fakta sains dan keindahan islam. berkenaan dengan entri ini, terdapat kemusykilan berkenaan pemakanan organ yang dikatakan haram dan mendapat larangan dr nabi itu td kerana saya pernah terbaca:
    Sabda Rasulullah saw,
    ..dihalalkan kepada kamu 2 darah iaitu hati dan limpa dan 2 bangkai iaitu ikan dan belalang..

    tolong perjelaskan agar tidak ada salah faham mngenai penjatuhan hukum. tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hadis riwayat mana tuan tunjukkan tu....kasi lengkap seluruh hadis tu

      Delete
  2. saya x brmksud yg pmakanan organ dalaman itu haram..cuma, ulamak lbih menjatuhkan hukum makhruh...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum.
    saya cuma nak tanya, adakah hati ayam punca kepada lupa? i mean bile kite hafaz 0r tryg 2 rmmber somtg,, susa sgt na masuk,,n cepat sgt lupe! . cme sy pna dgr org tue2 kate. tapi tak thu la btul tak. wslm.

    ReplyDelete
  4. To Izzatie: W'salam. Hati adalah organ dimana toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. Jadi kepekatan toksin tinggi pda hati ayam. Sbb tu la hati ayam nie bleh melembabkan otak kita...Wallahu'alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Err... Tadi kata hati kumpulkan toksin dan *nutrealkan* jadi tak bertoksin la kan? Sebab dia *nutrealkan* bukan *menyimpan buat pekasam*

      Delete
  5. SAya juga agak suka memakan hati dan pedal ayam, telur ikan dan yang lain-lain. Namun semenjak terbaca artikel yang seperti ini, saya semakin kurang dan jarang memakannya. Saya ingin menyampaikan perkara ini pada rakan2 dan org lain berkenaan hal ini yang mana Nabi kita juga tidak menggalakkan pemakanannya, namun saya gagal untuk menemui mana2 ayat yang menyokong pernyataan tersebut. Mohon sekiranya dapat dikongsikan mana2 ayat atau hadith berkenaannya.

    ReplyDelete
  6. makan hati akan meningkat tekanan darah tinggi...baik jauhkanlah.

    ReplyDelete
  7. tapi yang peliknya... even doktor melayu pun akan sarankan kita makan hati ayam kalo kurang darah.. takkan doktor tak tau kot fakta sains... ke doktor sekarang pun main hentam je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan hati ayam laa. Hati lembu laa bagi orang yg kurang darah. Kalau makan berlebihan hati lembu nanti darah berlebihan menyebabkan darah tinggi pula. Jadi makan berpada2. 1kali seminggu pun dah ok.

      Delete
  8. Bule bg mana2 study yg membuktikan kadar toksin yg tinggi tu tak? Is the amount significant? Will the toxin stay in the liver after we cook it? Ada tak valid study yg membuktikan org2 yg mkn hati lebih tinggi statistic untuk dpt cancer?

    ReplyDelete
  9. selalunya orang yg menderma darah akan disarankan oleh doktor utk memakan hati supaya dapat menambah kembali darah itu.....kalau dgn memakan hati ini boleh menimbulkan masaalah kpd otak...apakah cara lain lagi unt menambahkan darah pd tubuh.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba daging merah, ikan, sayuran hijau, kekacang, tahu, tempe. Nak tambah dengan pengambilan tablet suplemen besi pun boleh jika perlu.

      Lain-lain : Kerang, Bayam, Bubur Kacang Hijau, Hati Ayam, Kangkung, Gulai Tempe, Kuning Telur dan Madu.

      Delete
    2. Ye betul ..kita boleh fikir secara logik nye..

      Delete
    3. Pembetulan yer... Jangan samakan hati ayam dengan hati lembu. Hati yg boleh menambahkan darah adalah hati lembu. Jika makan berlebihan boleh menyebabkan darah tinggi. Jadi makan laa hati lembu berpada2. 1 kali seminggu dah memadai untuk orang yg kurang darah. TQ

      Delete
  10. dading, ikan, ayam juga ada sumber zat besi.. makan oren, strawberry, tomato dpt meningkatkat penyerapan zat besi..

    ReplyDelete
  11. Saya nak tanya dari mana dapat fakta ayam pedaging disuntik? suatu ketika dahulu saya juga merupakan pengusaha ayam daging...Ayam saya tak pernah disuntik...hanya bagi makan dedak jagung sahaja...jaga persekitaran, kalau ayam selsema bagi vitamin...sekitar 20 hari ayam dah boleh jual....Ladang mana yang suntik ayam dalam jumlah puluhan ribu ekor..Tak berbaloi nak suntik ayam yang akan disembelih dlm hayat kurang 30hari..

    ReplyDelete
  12. Mushthafa Kamal A-Banjari21 January 2012 at 17:22

    14 Bahagian yg dHARAM makan dr Haiwan HALAL.
    1-Darah
    2-Air Kencing & Thi
    3-organ Jantina
    4-Rahim Haiwan betina
    5-Kelenjar
    6-Testis(buah Zakar)
    7-Kelenjar Pituitari(dlm otak)
    8-Korda Spina/Sum sum dlm tulang belakang.
    9-Tendon d sisi tulang belakang
    10-Pundi Hempedu(Gall Bladder)
    11-Limpa (Spleen)
    12-Pundi Kencing
    13-Anak Mata(Pupil)
    14-Kuku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh sertakan sumber info ini dari mana?

      Delete
  13. Telor lembu haram ke mkn?? Mohon pjlasn..

    ReplyDelete
  14. Yang pernah saya baca utk menambah darah di anjurkan makan buah delima banyak2, bukan makan hati haiwan walaupun halal. Saya juga dapati nabi kita saw tak makan organ2.

    ReplyDelete
  15. berhati2 dlm pemakanan seharian. amalkan sunnah nabi dgn ikuti cara pemakanan yg disyorkan oleh baginda. sihat badan kita panjang usia kita. jgn terlalu ikut hawa nafsu. penjagaan kesihatan yg baik adalah jalan lurus menuju kebahgiaan.
    sila survey: http://bit.ly/p9n9rV

    ReplyDelete
  16. buah delima blh tambahkn darah??? huh~! baru tau..sbb saya hari2 makan buah delima..dah jd habit.. ^__^

    ReplyDelete
  17. hati x elok utk dimakan sebab ia tempat toksin dikumpulkan, mcm mane plak dgn organ dalaman lain seperti perut, limpa dll. adakah ia juga memudaratkan dan bagaimana ia bleh memudaratkn?

    ReplyDelete
  18. sayur bayam bagus juga untuk tambah darah. tp org suka hati ayam sbb lg sedap berbanding bayam. xpn, cari makanan yg sumber ferum (zat besi) tinggi. klu nk kata tok sin, makan sate lg banyak toksin. cuba admin cerita pasal sate pulak ;P

    minum air kosong banyak jugak salah satu cara tambah darah. =)

    ReplyDelete
  19. Cuba baca artikel dalam site ini yang banyak menyatakan bahayanya GM yang dilakukan ke atas makanan seperti soya dan jagung. Mlah dalam site ini juga menceritakan hasil susu lembu yang terkurung dalam kandang yang sempit di Amerika. Lembu ini menghasilkan susu yang mengandungi nanah dan hormon yang tidak baik untuk manusia disebabkan lembu-lembu itu menghadapi tekanan hidup dalam kandang dan dipaksa melahirkan anak terlalu kerap.

    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/05/15/california-gmo-panel.aspx?e_cid=20120515_DNL_art_1

    ReplyDelete
  20. saya kurang darah dan saya disarankan makan hati ayam, setakat ini saya tidak menghadapi apa2 masalah kelembaban otak (sejak kecil lagi). sekian terima kasih :)

    ReplyDelete
  21. Ibnu Umar r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Dihalalkan untuk kamu dua bangkai dan dua darah; Dua bangkai itu ialah ikan dan belalang dan dua darah itu ialah hati dan limpa.”

    ReplyDelete
  22. admin blog takde rujukan sah.abaikan je info.ntah betul ntah tidak.

    ReplyDelete
  23. Pernah terbaca tentang ini juga. Memang betul yang dakyah Yahudi telah banyak menyonsangkan hidup kita esp. org islam.

    ReplyDelete
  24. xmboh ikut sudah...nak ikut pon baguz..x payah la maen hentam je kate takde rujukan sah...mende macam nie pon x tahu...apela...search mane2 pon bnyak mengatekan makan organ dalaman haiwan tidak baguz...emak aq yg spm pon tahu mende macam nie...memalukan betul la...lembab tu atas orang la...dah kalu mmg cerdik makan ape pon kalu amal ibadat sempurna, badan sentiase sihat x de hal la...

    ReplyDelete
  25. jahil juga bloger ni

    ReplyDelete
  26. saya setuju dengan blogger ni...doktor kita mmg mndapat ajaran drpd org yahudi. jd tpulang pd masing2 nk ikut ajaran nabi muhammad saw atau ajaran yahudi. pilihan di tgn sndiri.blogger ni dh buat yg sharing yg baik utk kita umat Islam. jgn melabelkn org itu jahil dikhuatiri kelak jahil sbnarnye tletak dlm diri anda sndiri. nauzubillahiminzalik. hiduplah dgn cara sunnah nabi bkn cara yg dianjurkn org kafir ni. semoga Allah merahmati kamu semua

    ReplyDelete
  27. tetiba pla masuk yahudi hengkau sana tu. klu da fakta sains stay kat saing je la xyah la nak masukkan hal agama skalipun, hengko berabis makan hati ayam ke nak jaga kesihatan sgt ke klu merokok minum arak semua tu sama jg dgn membunuh diri. muhasabah diri tu, jangan nak mengata org je,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong.....Pasal hati ayam pun nk kaitkan yahudi dgn agama.habis tu yg kaki minum arak mcm mane? Yahudi ke? Racis pun agak2,tgk diri sdri mcm mana...pemakanan bukan kesalahan pada yahudi, diri sdri yg x sedar menimbulkan porak peranda..sains x salah,sains byk membantu dlm kehidupan seharian.

      Delete
  28. Hati ayam boleh makan sebab bukan darah mengalir.

    ReplyDelete
  29. Bisikan syaitan. Angkat bakul Dan cakap ayam Islam Dan ayam yahudi.

    ReplyDelete
  30. Lol. Merapunya... Tolong bagi studies yg sokong pandangan anda. Setakat sembang mak hang xambik spm, sembang dgb adik aku xambik spm oon boleh terima lah?

    ReplyDelete
  31. Kalau pesakit kanser atau ketumbuhan blh mkn x hati ayam @ hati lembu?

    ReplyDelete
  32. Memandai je .. toksik trkumpul biasa kt buah pingang .. hati ayam tu cuma lemak je bnyk .. dn mmg zat besi dia kaya tinggi .. kite nk mkn untum buat ubat bole je yg penting mkn mknan sihat

    ReplyDelete
  33. Mengenai perkara ini Nabi SAW ada bersabda :

    أُحِلَّت لنا ميتتانِ ودمانِ الميتتانِ الحوتُ والجرادُ والدَّمانِ الكبدُ والطِّحالُ

    Maksudnya : “Dihalalkan buat kita dua jenis bangkai dan dua jenis darah. Dua jenis bangkai itu ialah ikan dan belalang, manakala dua jenis darah itu ialah hati dan limpa.” Riwayat Ahmad (5690) dan Ibn Majah (3314)

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Jom support entri and blog nie dengan tinggalkan komen korang.. (^_^)