Sunday 13 February 2011

Khasiat dan Kebaikan Kopi


Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman yang mempunyai banyak kebaikan selain madu dan susu. Cuba lihat Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.

Kajian mendapati lebih dari 400 million cawan kopi diambil setiap tahun, menjadikannya sebagai minuman yang paling popular di dunia. Di US sahaja misalnya, 107 juta orang (52% daripada jumlah penduduk) meminum kopi secara rutin harian. 57 juta yang lain meminum kopi beberapa kali setiap minggu. Mari kita lihat kebaikan kopi :-


1-Kandungan kafein dalam kopi

Kopi selama ini dianggap sebagai minuman untuk menambah tenaga dan menyegarkan orang mengantuk. Benarkah kopi sehebat itu? Kandungan utama kopi ialah kafein, ianya berfungsi sebagai perangsang susunan saraf otak, sistem pernafasan serta sistem pembuluh darah dan jantung. Sebab itu tidak hairanlah setiap pengambilan kopi dalam jumlah wajar, tubuh kita akan menjadi segar, daya pemikiran lebih cepat dan tidak mudah mengantuk. Kandungan kafein dalam 200 gram kopi mencecah 135 mg, berbanding teh yang hanya sekitar 35 mg. Kafein sering kali juga dijadikan salah satu bahan pelengkap pada ubat sakit kepala. Ini kerana, kafein mempunyai kemampuan menyempitkan pembuluh darah ke otak (vasokonstriksi) sehingga pelebaran pembuluh darah di daerah otak yang merupakan penyebab kepada sakit kepala.

Selain itu, kafein juga dapat mengurangkan lemak. Secara fisiologi, tubuh orang yang mengalami kegemukan kurang mampu membakar lemak ketika bersenam berbanding orang bertubuh normal. Akibatnya, tubuh akan membakar karbohidrat sebagai sumber tenaga, sehingga kadar gula darah menurun. Ini adalah penyebab mengapa orang gemuk merasa lapar kembali selepas bersenam dan akhirnya cenderung makan lebih banyak. Kafein membantu memecah lemak menjadi sumber tenaga segera. Tetapi awas! Pastikan kandungan gula didalam kopi tidak terlalu banyak.


2-Kopi bergula meningkatkan prestasi otak

Kajian di Barcelona, Sepanyol menunjukkan bahawa secawan kopi yang bergula boleh meningkatkan prestasi otak. Saintis di Universiti Barcelona di sini mendapati pengambilan kafeina dan gula serentak dapat meningkatkan prestasi otak seperti daya ingatan. Hasil kajian itu diperoleh dari 40 sukarelawan yang diuji dengan pengambilan kopi bergula, kopi tanpa gula dan air masak. Kopi manis merupakan cara terbaik untuk otak bagi menghadapi cabaran pekerjaan. Menurut Jurnal Human Psychopharmacology, Clinical and Experimental telah menyiarkan hasil kajian saintis tersebut.


3-Kandungan Antioksida dalam kopi

Antioksida yang dimiliki kopi berfungsi seperti ‘tentera’ yang menjadi perisai tubuh daripada radikal bebas. Kita Mungkin sedia maklum bahawa antioksida sangat baik untuk kesihatan.

Salah satu hasil kajian yang dijalankan lima tahun lalu mendedahkan pengambilan kopi menawarkan manfaat kepada pesakit parkinson dan diabetes jenis II. Malah kajian oleh penyelidik di Sekolah Kesihatan Awam Harvard turut menyenaraikan fakta tentang kopi dapat melindungi seseorang daripada masalah penuaan..!! Faktor tersebut didorong oleh beberapa faktor terutamanya kandungan kafein di dalam kopi, selain fungsi antioksida yang tinggi dalam bijian ini.

Selain itu, hasil kajian kerjesama dari beberapa pusat penyelidikan seperti Universiti Scranton, Universiti Athens dan Universiti Keio, Tokyo merumuskan kopi berupaya mengurangkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan risiko kanser, sakit jantung dan strok.

Profesor kimia dari Texas, Dr. Joe Vinson pula menjelaskan,“Manusia terdedah kepada radikal bebas daripada oksigen yang kita sedut, gula dan sebagainya sehingga mengundang pelbagai penyakit kronik. “Secawan kopi setiap hari sudah cukup. Ia adalah satu jumlah yang sudah optimum untuk memberi manfaat kepada jantung,” katanya yang turut mengakui terdapat kajian yang menyatakan kopi baik untuk kesuburan lelaki, selain menggalakkan sperma berenang lebih aktif. Namun, katanya, dalam beberapa penelitian, kopi tidak digalakkan diambil oleh kalangan wanita mengandung dalam kuantiti yang besar. “Hospital Christchurch, New Zealand, menyatakan wanita hamil yang mengambil kopi terlalu kerap melahirkan bayi yang sukar bernafas ketika dilahirkan. “Manakala, kajian dari Institut Karolinska, Sweden, menyatakan wanita yang mengambil 100 mg kafein sehari mudah berisiko mengalami keguguran,” kata Vinson.

P/s Nas:- Jom minum kopi... Mari kita lihat Artikel lain yang berkaitan :-


▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۞۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Bahagian ke-2          : Makan Hati Ayam Bahaya?
Bahagian ke-3          : Khasiat dan Kelebihan Daging Kambing
Bahagian ke-4          : Keburukan Makanan Fast Food dan Mi Segera
Bahagian ke-5          : Fakta Menarik Minuman Coke
Bahagian ke-6          : Keburukan Kacang Soya
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۞۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬


Jom Klik Share... (^_^) 
>> by Naslive Pages <<

Keyword : Khasiat Kopi, Kebaikan kopi, Manfaat kopi, Kelebihan kopi, Kopi.

14 comments:

  1. nak tanya, nescafe tu elok ke tidak? nescafe tu kopi jugak kan. tp confuse bila ada org cakap, nescafe ni tak elok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut kpd ramuan dia.. kbnyakan kopi skrang dicampur dgn bhan kimia yg mungkin memudaratkan

      Delete
  2. saya pon suke sangat minum nescafe...tp xelok gakk...sbb kafein kuat kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ber pada2lah dlam melakukan sesuatu... :)

      Delete
  3. Info yang sangat menarik... Lepas ni bolehlah minum kopi tanpa rasa was-was lagi... Thanks kerana memberikan info yang best... :)

    Entri Terkini :
    Tips Lengkap Cara Belajar Vokal Dan Menyanyi Seperti Professional

    ReplyDelete
  4. sebenarnya cafein tidak elok pada kesihatan tubuh badan...ini jelas terbukti kandungan cafein yang tinggi pada Nescafe menyebabkan badan anda seperti hendak demam diikuti gangguan sakit kepala selepas anda mengambilnya dalam kadar yang tinggi (banyak)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ber pada2lah dlam melakukan sesuatu... :)

      Delete
  5. just nk tnye,knape after minum kopi,slalunya akn skit kpla,sdgkan artkel ni crita sbliknya.mgkin admin bleh trgkan..
    n lg satu,jnis kopi yg mcm mane yg ptut dminum..adakah sama khasiat kopi o n nescaffe atau produk 3 in 1 yg lain...

    ReplyDelete
  6. Cafein dlm kopi sbnrnye memudahkan absorption ubat migraine (utk pesakit migrain) dan panadol. Kire mcm drug interaction la. Klu dia sorg2 x menyebabkan hilang pon sakit kpla tu. Penggunaan susu dlm kopi menyebabkan efek kafein pd kopi tu akn berkurang. So, ak rs, yg btul2 kaw mcm dlm artikel ats ni kopi kampung tu. Klu nescafe tu dh mcm2 campur ofkos la efek dia xkan sama.. :))

    (ni ak tlg jwb soklan anony kat ats. Saje nk berkongsi memandangkan ak mmg blja psl ubat2an nih ^^)

    ReplyDelete
  7. wah bgusnye citer psl kopi.

    ReplyDelete
  8. www.yaniebaharum.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Klu sya minum kopi...ok jerr...tp klu sya minum nescafe terutamanya yg original...gastrik sya dtg...
    Apa masalahnya itu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Normally kebanyakan kopi moden/segera skrg byk dicampur bahan asing. Nescafe kalau boleh elakkan

      Delete

Jom support entri and blog nie dengan tinggalkan komen korang.. (^_^)