Tuesday, 2 October 2012

Tips Membeli Kasut

1. Belilah kasut pada waktu siang hari atau petang agar dapat ukuran yang tepat dan selesa ketika dipakai.

2. Berdiri tegak dan pastikan kasut yang dipilih itu selesa. Buat ujian dengan cuba berjalan-jalan di dalam kedai. Jika lantai kedai penuh dengan permaidani, cuba berjalan di luar atau di atas lantai simen.

3. Kedua kaki manusia tidak sama besar di mana sebelah kaki adalah lebih besar dari yang satu lagi. Pastikan anda membeli kasut mengikut keselesaan kaki yang lebih besar.

4. Pastikan tumit dan jari kaki tidak terkeluar daripada saiz asal kasut.

5. Pastikan memakai kedua-dua kasut yang dipilih, berdiri tegak dan cuba berjalan.

6. Pilih kasut yang besar pada bahagian depannya untuk keselesaan jari.

7. Pastikan tumit dan tapak kaki anda selesa memakainya. Permukaan kasut anda sebaiknya lebih lembut dan tidak keras untuk memastikan keselesaan kaki.

8. Usah pakai kasut tumit tinggi kerana ianya menyebabkan struktur badan anda tidak stabil.

9. Panduan bagi yang gemar menggunakan stoking atau sarung kaki ketika memakai kasut bertutup dan sandal. Cuba pakai stoking ketika hendak membeli kasut bagi mengelakkan daripada saiz yang dipilih tidak sesuai.



Perkara yang tidak boleh dilakukan ketika membeli kasut

1. Ketika memilih kasut, sebaiknya jangan terburu-buru agar kasut yang dibeli selesa dipakai dan fesyennya bersesuaian dengan penampilan diri.

2. Jangan sesekali membeli kasut pada waktu pagi kerana ketika itu kaki belum mengembang dengan ukuran maksimum.

3. Jangan hanya duduk ketika mencuba dan menggunakan sebelah kasut saja. Jangan mudah menganggap kasut itu benar-benar selesa sepenuhnya meskipun ia cantik dan saiz sesuai sedangkan kita belum mencubanya.

4. Usah membeli kasut tanpa mencuba dan hanya berpandukan pada saiz semata-mata. Tidak semua jenama menggunakan saiz kaki yang sama kerana ia berbeza mengikut produk keluaran masing-masing.

5. Jangan pilih kasut yang dirasakan terlalu ketat walaupun menganggap kaki akan biasa dengan saiz dipilih kerana lambat-laun, timbul masalah lain seperti sakit dan melecet melainkan jika kita ingin mengambil risiko itu atau hanya dipakai untuk satu malam saja.


read more

7 Rahsia Wanita Dengan Melihat Cara Berjalan



Jika berjalan, dari belakang kelihatan seperti tidak memijak tanah

Golongan wanita yang jalannya berginjat, konon wanita ini adalah wanita yang tidak jujur, kalau berbual, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain. Wanita yang berjalan seperti ini juga terkenal dengan sikap egonya. Lebih parah, wanita ini biasanya pemboros atau suka membazir wang tanpa berfikir sebelum berbelanja. Padahal, wang yang dimilikinya itu masih banyak kegunaannya. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki.

Jika berjalan, sering menoleh ke kanan and kiri
Wanita seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri,dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Konon wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.

Jika berjalan suka menunduk
Cara berjalan melambangkan wanita seperti ini memiliki sifat yang tertutup. Ia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai untuk menyimpan rahsianya. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditakluk hatinya. Disamping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan kehidupan cinta. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hati wanita dengan cara berjalan menunduk ini, dijamin akan mendapat kebahagiaan. Sebab, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.



Jika berjalan menatap lurus ke depan
Wanita seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, bukan senang hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meski pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jangan hairan jika wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang berpengalaman luas.

Jika berjalan badan bergerak ke kanan dan kiri

Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia dianggap kecil. Padahal masalah itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.

Jika berjalan badan tampak tegak
Wanita ini tegas menentukan sikapnya sendiri. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Yang menarik dari wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa meninggalkan sifat-sifat romantiknya.

Jika berjalan seperti zirafah
Maksudnya, ketika melangkahkan kaki ,badannya ia kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika anda berbual dengan wanita seperti ini kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.
read more

Wanita Tertelan Tikus Dalam Sandwich?


LONDON – Apabila seorang ibu dua anak menggigit sandwich ayam yang dicampur dengan bakon dan salad yang dibeli dari sebuah pasar raya Tesco, dia menelan sesuatu yang tidak dijangkanya.

Katie Crabtree terkejut mendapati binatang berbulu, seekor tikus, di dalam snek prabungkus yang dibelinya dari rangkaian pasaraya itu di Stockport.

Wanita berusia 31 tahun itu hanya ternampak ‘objek berbulu itu’ selepas memakan separuh daripadanya dengan menyangka ia bakon salai yang hangus.

“Saya menggigitnya dan melihat benda hitam di dalamnya. Saya menyangka ia bakon salai dan menelannya.

“Kemudian saya melihat sesuatu yang buruk dalam sandwich itu. Ia berwarna hitam dan berbulu. Saya juga melihat kakinya. Ia sungguh dahsyat,” katanya.



Katie berkata, penemuan mengejutkannya itu membuatnya tidak selesa.

“Saya tidak boleh lagi makan sandwic bungkus kerana ia akan mengingatkan saya kepada peristiwa itu,” katanya.

Dia menuduh pasar raya berkenaan tidak menghiraukannya selepas mengadu hal itu kepada pasar raya terbabit dan ibu pejabatnya.

“Saya menghubungi pasar raya berkenaan dan ibu pejabatnya tetapi tidak ada orang yang tahu mengenai kejadian itu,” katanya.

“Mereka akhirnya memberi saya baucar $10 (RM50).

“Saya berpendapat mereka tidak mempedulikan saya. Mereka sepatutnya menyiasat kejadian dan membuat tindakan selanjutnya,” kata Katie.

Tesco menghantar wanita itu surat permohonan maaf dan berkata, ia akan menyiasat, di samping menawarkan pampasan sebanyak $10 - DM

read more

Saturday, 29 September 2012

Intipati Bajet 2013

Intipati Bajet 2013
Intipati Bajet 2013 tadi. Berikut adalah ulangan Intipati Bajet 2013 secara betulis yang telah disampaikan perdana mentaeri Malaysia di parlimen beberapa jam tadi.
1. Pertumbuhan ekonomi diunjur berkembang kukuh pada kadar 4.5 peratus hingga 5.5 peratus. * KDNK nominal dijangka melepasi paras RM1.0 trilion.
2. Peruntukan RM251.6 bilion bagi program dan projek pembangunan, dengan fokus terhadap kesejahteraan rakyat.
3. Kutipan hasil Kerajaan Persekutuan 2013 dianggarkan meningkat kepada RM208.6 bilion.
4. Pelaburan swasta dijangka meningkat kepada RM148.4 bilion.
5. RM3.0 bilion diperuntukkan bagi pelaksanaan projek permulaan (EPP) bagi tahun 2013.
6. Penyediaan Dana Strategik Pelaburan Domestik berjumlah RM1.0 bilion di bawah Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia untuk aktiviti penyumberan luar dan pemerolehan teknologi oleh syarikat tempatan.
7. Penyediaan dana sebanyak RM1.0 bilion di bawah Skim Pembangunan PKS bawah kendalian SME Bank.
8. SME Bank dengan kerjasama Bank Pembangunan Islam akan menyediakan Dana Industri Halal sebanyak RM200 juta untuk membiayai modal kerja PKS terlibat.
9. Skim perlindungan insurans berkelompok kepada penjaja dan peniaga kecil berdaftar dengan had maksimum RM5,000 dengan peruntukan RM16 juta setahun.
10. Perbadanan Nasional Bhd menyedia kemudahan pinjaman hingga RM25,000 bagi pemegang lesen dan RM500,000 bagi penyedia lesen menerusi program Transformasi Perniagaan. * Elaun Cukai Pelaburan 100 peratus untuk 10 tahun bagi aktiviti penapisan produk petroleum kepada yang layak.
11. Program Insentif Global bagi Perdagangan (GIFT) ditambah baik dengan pengecualian cukai pendapatan 100 peratus ke atas pendapatan berkanun bagi tempoh tiga tahun pertama operasi.
12. Perbelanjaan menerbitkan AgroSukuk diberi potongan cukai dua kali bagi tempoh empat tahun mulai tahun taksiran 2012 hingga 2015.
13. DanaInfra Nasional Bhd akan terbitkan bon runcit bernilai RM300 juta akhir tahun 2012 untuk biayai pembangunan MRT.
14. Perbelanjaan tambahan menerbitkan bon dan sukuk runcit akan diberi potongan cukai dua kali mulai tahun taksiran 2012 hingga 2015.
15. Pelabur individu diberi pengecualian duti setem ke atas surat cara yang terlibat dalam urus niaga bon dan sukuk runcit.
16. Suruhanjaya Sekuriti perkenal inisiatif Graduate Representative Program dengan sektor swasta bagi melatih 1,000 graduan.


17. Peruntukan modal Danajamin ditambah sebanyak RM400 juta dalam tempoh dua tahun. Suntikan ini dapat melipatgandakan nilai terbitan antara RM4.0 bilion hingga RM6.0 bilion.
18. RM100 juta disediakan kepada Yayasan Pasaran Modal melalui Tabung Pembangunan Pasaran Modal di bawah kawal selia Suruhanjaya Sekuriti.
19. Pengecualian cukai pendapatan bagi tempoh 10 tahun kepada syarikat berstatus Tun Razak Exchange, pengecualian duti setem berstatus TRX Marquee dan pengecualian cukai bagi pemaju hartanah.
20. Yayasan Wakaf Malaysia, di bawah Jabatan Wakaf Zakat dan Haji diberi tanggungjawab untuk merangka pelan induk Wakaf Korporat dengan mengambil kira struktur perundangan Agama Islam Negeri.
21. RM9.0 bilion atau 43 peratus daripada nilai kos infrastruktur projek MRT diperuntukkan kepada syarikat Bumiputera.
22. Dana Pembiayaan Bumiputera berjumlah RM1.0 bilion akan disediakan oleh SME Bank untuk membantu PKS membiayai pengambilalihan anak syarikat milik GLC yang menjalankan aktiviti bukan teras dan telah dikenal pasti untuk dijual.
23. Skim Jaminan Modal Kerja akan dilanjutkan sehingga Disember 2013, dan diperluaskan kepada syarikat Bumiputera Berprestasi Tinggi serta kelayakan manakala dana pemegang saham syarikat ditingkatkan kepada RM20 juta.
24. Pembiayaan TEKUN bagi usahawan kecil dan sederharna diberi peruntukkan RM350 juta termasuk RM50 juta bagi Skim Usahawan Masyarakat India.
25. Skim Dana Pembiayaan Harta Intelek berjumlah RM200 juta akan ditawarkan oleh Malaysia Debt Ventures dengan kerajaan memberi subsidi kadar faedah sebanyak dua peratus dan jaminan 50 peratus melalui Credit Guarantee Corporation bagi membolehkan PKS menggunakan harta intelek sebagai nilai komersial dan instrumen untuk mendapatkan pembiayaan.
26. Peruntukan sebanyak RM19 juta bagi program latihan penilai harta intelek tempatan kendalian Perbadanan Harta Intelek serta mewujudkan platform pasaran harta intelek.
27. Syarikat yang melabur dalam syarikat subsidiari yang menjalankan aktiviti mengkomersialkan penemuan R&D diberi potongan cukai bersamaan dengan jumlah pelaburan.
28. Syarikat subsidiari yang menjalankan aktiviti mengkomersialkan penemuan R&D diberi pengecualian cukai pendapatan sebanyak 100 peratus ke atas pendapatan berkanun untuk tempoh 10 tahun.
29. Potongan cukai bersamaan dengan jumlah pelaburan oleh pelabur pemangkin dalam syarikat teroka dibenarkan ditolak daripada semua jenis pendapatannya.
30. Dana Skim Pembiayaan Teknologi Hijau akan ditambah sebanyak RM2.0 bilion lagi dan tempoh permohonan skim ini dilanjutkan sehingga 31 Disember 2015
31. Kerajaan akan memastikan hutang Kerajaan Persekutuan tidak melebihi paras 55 peratus kepada KDNK dan defisit fiskal terus berkurangan kepada tiga peratus menjelang 2015
32. Sistem percukaian negara akan diperkukuhkan dengan sistem cukai yang menyeluruh dan saksama


33. Perolehan kerajaan dan pembelian adalah berdasarkan prinsip “nilai untuk wang”
34. Peruntukkan RM6 bilion bagi melaksanakan pelbagai projek dan program untuk memastikan kesejahteraan rakyat dan memacu pertumbuhan ekonomi. Antara projek yang dikenal pasti termasuk membaik pulih dan menyelenggara sekolah, klinik kesihatan, projek perumahan, projek tangki air, rancangan tebatan banjir dan penyediaan kemudahan sukan.
35. Peruntukkan RM1.9 bilion bagi membina 123,000 unit rumah pada harga berpatutan di kawasan strategik, dan akan dilaksanakan oleh PR1MA, Syarikat Perumahan Nasional Bhd dan Jabatan Perumahan Negara.
36. Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) ke atas keuntungan pelupusan hartanah yang dibuat dalam tempoh tidak melebihi dua tahun mulai tarikh perolehan dikenakan pada kadar 15 peratus, bagi tempoh pegangan melebihi dua hingga lima tahun dikenakan pada kadar 10 peratus dan bagi tempoh pegangan melebihi lima tahun tidak dikenakan CKHT.
37. Peruntukan RM100 juta kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang dijangka dapat memulihkan 30 projek rumah terbengkalai
38. Insentif cukai pemulihan rumah terbengkalai untuk menggalakkan penyertaan sektor swasta
39. Kadar cukai pendapatan diturunkan satu mata peratusan bagi setiap kumpulan pendapatan bercukai tahunan melebihi RM2,500 sehingga RM50,000.
40. Kadar cukai pendapatan koperasi dikurangkan antara satu dan tujuh mata peratusan bagi semua kumpulan pendapatan bercukai.
41. Felda akan membangunkan 20,000 projek perumahan dalam kawasan Felda, membaiki rumah-rumah kampung tradisi, program latihan dan latihan kemahiran.
42. Yayasan 1MDB akan menyediakan RM300 juta bagi pemberian geran pendidikan, bantuan kewangan, pembinaan rumah untuk pelajar prasekolah di kawasan pedalaman Sarawak, Klinik Bergerak 1Malaysia dan program membaiki rumah bagi golongan miskin dan daif.
43. Syarikat GLIC dan GLC akan memperuntukkan RM500 juta untuk menjalankan aktiviti tanggungjawab sosial korporat dalam bidang pembangunan komuniti, biasiswa, pendidikan, sukan dan alam sekitar.
44.  Melalui Pakej Komunikasi Belia, rebat one-off sebanyak RM200 akan diberikan bagi pembelian satu unit telefon pintar 3G daripada peniaga yang dibenarkan. Inisiatif ini adalah untuk belia yang berusia antara 21 hingga 30 tahun dengan pendapatan bulanan sebanyak RM3, 000 dan ke bawah. Sejumlah RM300 juta diperuntukkan memberi manfaat kepada 1.5 juta belia.
45. Bantuan Rakyat Satu Malaysia atau BR1M 2.0 diberi kepada yang layak, kriteria sama seperti BR1M pertama iaitu pendapatan RM3,000 ke bawah. Sebagai tambahan BR1M 2.0 diperluaskan kepada individu bujang 21 tahun ke atas dan pendapatan bawah RM2,000 akan memperolehi RM250 seorang membabitkan peruntukan kerajaan RM3 bilion.
46. Kerajaan akan meneruskan program Baucar Buku Satu Malaysia kepada setiap pelajar IPTA dan pra-universiti. Untuk itu, nilai baucar akan ditingkatkan daripada RM200 kepada RM250.
47. Bakal haji yang mencarum di KWSP, kini dibenarkan mengeluarkan simpanan dari Akaun 2 mereka bagi menampung kekurangan kos tambang. Inisiatif ini terhad kepada jemaah muassasah dengan maksimum pengeluaran sehingga RM3,000.
48. Bonus penjawat awam sebulan setengah gaji secara berkala tiga 3 bulan.
Bagi yang ingin membaca ucapan penuh Datuk Seri Najib Razak ketika diparlimen, ikuti text sebenar meneusi pautan link [Intipati Bajet 2013] ini.
Anda dialukan untuk berkongsi info ini buat sahabat yang mungkin terlepas atau kurang jelas dalam video perbentangan dan intipati bajet 2013.


read more

Thursday, 6 September 2012

Build Own Homemade Wi-Fi Booster Without Spending Much

I've been using this wifi extender for some time now and got about 50% increase in the wifi signal strength, that's not at all bad considering the fact that my room is really very far from the router. Please don't go by the looks of this device make one to see the result.

The device is called "WindSurfer" and is probably the cheapest and working WiFi booster available.
You would need the following items to make one
Gluestick, Sticky Tape
Scissor, Stapler
Aluminum Foil and WindSurfer Template

STEP 1.
Download WindSurfer Template
WindSurfer PDF file


STEP 2.
Resize the template using either MS Word, Paint etc. or Download The Resized Template
IMPORTANT : The bigger the size of WindSurfer the better will be the Wi-fi signal strength and range.

Once you have done the resizing, print the template.




STEP 3.
Now stick a cardboard behind the template, the cardboard must not be too hard use something that is flexible like a calender etc.
After you've stuck the cardboard, cut out the two parts. The first part will be the one which says "WindSurfer" and the second part will say "FreeAntennas.com".
Stick aluminum foil to the second part.







STEP 4.
Now cut slits in the second part using a knife. Then insert the slots from First Part into the slits. Use sticky tape and tape them nicely.




Finally pinch two holes where a plus sign appears.



There you go its done. place the WindSurfer on your WiFi antenna and check your Wifi Signal, you'll find an increase in signal bars.
Cara Mudah Buit Duit

Credit


P/s: Tetiba je post dalam Inggeris? hehe..Jangan betulkan kaca laptop korang! Betolla ni Naslive Pages. Tajuknya dalam Bahasa Melayu [cara mudah membuat penguat isyarat Wifi buatan sendiri]. Harap korang pahamlah. Kalau tak pun,buat2 je paham..hehe. Cuba korang try buat tengok. Lepastu tinggalkan komen ea. Trimas
read more

Kisah Hamba Allah Beribadah Selama 500 Tahun


Dari Jabir r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberitahu kami bahawa Malaikat Jibrail telah memberitahu Rasulullah s.a.w katanya:"Wahai muhammad demi Allah yang mengutusmu sebagai nabi yang besar, sesungguhnya ada seorang hamba Allah yang beribadat selama 500 tahun diatas sebuah bukit yang lebar,panjangnya bukit itu 30 puluh hasta kali 30 hasta dan disekelilingnya ialah air laut yang seluas 4,000 farsakh dari tiap penjuru.

Dan di situ Allah s.w.t mengeluarkan air selebar satu jari dan dari bawah bukit dan Allah s.w.t juga telah menghidupkan sebuah pohon delima yang setiap hari mengeluarkan sebiji buah delima. Apabila tiba waktu petang hamba Allah itu pun memetik buah delima itu dan memakannya, setelah itu ia pun sembahyang. Dalam sembahyang ia telah meminta kepada Allah s.w.t. supaya mematikannya ketika ia dalam sujud, supaya badannya tidak disentuh oleh Bumi atau apa-apa saja sehingga tibanya hari berbangkit.Maka Allah s.w.t. pun menerima permintaanya.

Berkatalah malaikat lagi:"Oleh itu setiap kali kami naik turun dari langit kami melihatnya sedang sujud, kami mendapat dalam ilmu bahawa ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan dihadapkan kepada Allah s.w.t. lalu Allah s.w.t. menyuruh Malaikat:"masukkanlah hambaku itu ke dalam syurga dengan limpah rahmatku:" maka berkata orang itu:"Dengan disebabkan amalku?" Maka Allah s.w.t. menyuruh malaikat menghitung semua amalnya dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan.Apabila penghitungan dibuat maka amal yang dibuat oleh orang itu selama 500 tahun itu telah habis apabila dikira dengan sebelah mata, yakni nikmat pengelihatan yang Allah s.w.t. berikan padanya, sedangkan nikmat-nikmat lain belum dikira.
Maka Allah s.w.t. berfirman:"Masukkan ia kedalam neraka".Apabila ia ditarik ke neraka maka ia pun berkata:"Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam syurga dengan rahmarmu."Lalu Allah s.w.t. berfirman kepada malaikat:"Bawakan ia ke mari".

Kemudian Allah s.w.t. bertanya orang itu:"Siapakah yang menjadikan kamu daripada tidak ada"Lalu orang itu menjawab:"Engkau ya Allah".Kemudian Allah s.w.t. bertanya lagi:"Apakah itu kerana amalmu atau rahmatku?".jawab orang itu:"Ya Allah, dengan rahmatmu."
Allah s.w.t. bertanya lagi:"Siaapakah yang memberikan kekuatan sehingga 500 tahun kamu beribadat?".Jawab orang itu:"Engkau ya Allah".

Allah s.w.t. bertanya lagi:"Siapakah yang menempatkan kamu diatas bukit yang di tengah-tengah lautan, dan siapakah yang mengeluarkan air tawar yang bersih dari tengah-tengah lautan yang airnya sangat masin dan siapakah yang menumbuhkan sebuah pohon delima yang mengeluarkan sebiji delima setiap hari, padahal buah itu hanya berbuah setahun sekali lalu kamu meminta supaya aku matikan kamu dalam sujud, jadi siapakah yang membuat semua itu?"
lalu orang itu berkata:"Ya Allah, ya Tuhanku engkaulah yang melakukanya."
Allah s.w.t. berfirman:"Maka semua itu adalah dengan rahmatku dan kini aku masukkan kamu ke dalam syurga juga adalah dengan rahmatku."Malaikat Jibrail berkata:"Segala sesuatu itu terjadi hanya dengan rahmat Allah s.w.t.


Cara Mudah Buat Duut
Amal yang dibuat oleh seseorang itu tidak akan dapat menyamai walaupun setitik debu sekalipun dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan pada hambanya, oleh itu janganlah mengharapkan amal kita itu akan dapat memasukkan kita ke dalam syurga Allah s.w.t. sebaliknya memohonlah dengan rahmatnya.

Sebab hanya dengan rahmat Allah s.w.t. sajalah seseorang itu dapat memasuki syurganya. Apabila kita memohon kepada Allah s.w.t. supaya dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmatnya maka mintalah supaya Allah s.w.t. memasukkan kita dengan rahmatnya ke dalam syurga FIRDAUS.Insya Allah.
read more

Neil Armstrong Peluk Islam Cerita Palsu?

Neil Armstrong sudahpun meninggal dunia pada usian 82 tahun pada tanggal 25 Ogos 2012. Namun kisahnya masih hangat diperkatakan. Antaranya mengenai Cerita Sebenar di Sebalik Pendaratan Dibulan, samada ianya rekaan Amerika Syarikat (AS) atau sebaliknya. Begitu juga dengan kisah pengIslaman Neil Armstrong, samada benar atau tidak? Berdasarkan beberapa sumber berita, mendiang dipercayai meninggal akibat komplikasi dari pembedahan jantung.
Menyebut mengenai kisah Neil Armstrong memeluk Islam, pastinya ramai yang masih tertanya-tanya mengenai status agama Neil Armstrong. Apatah lagi banyak tersebar mengenai kisah pengislamannya dalam media massa dan sebagainya sejak berpuluh tahun yang lepas. Namun demikian, masih belum ada bukti kukuh mengenai perkara berkenaan. Adakah beliau benar-benar memeluk agama Islam atau kisah pengislamannya itu sudah ditutup oleh pihak yang ‘berkenaan’?





Cara Mudah Buat Duit
Ada juga yang mengatakan cerita pengislaman Neil Armstrong hanya cerita karut dan hanya rekaan pihak yang sengaja mencetuskan spekulasi. Sehinggakan ada kenyataan dari pembantu kepada mendiang yang bernama Vivian White, yang mengeluarkan kenyataan bahawa artikel pengislaman Neil Armstrong hanyalah cerita karut dan beliau menafikannya.

Apapun, kontroversi mengenai orang ‘bersejarah’ ini pastinya akan berterusan. Kebenaran mengenai ceritanya juga semakin sukar untuk diperjelaskan. Benar atau tidak mengenai cerita mendiang memeluk agama Islam, sudah tentu akan menjadi tanda tanya sepanjang zaman. Itu sudah tentu urusannya dengan tuhan.

read more

Wednesday, 5 September 2012

6 Sifat Wanita Yang Perlu Elak Dikahwini




Setiap lelaki muslim mahukan pasangan hidup yang terbaik untuk diri masing-masing. Namun, dalam kita mengejar yang terbaik lelaki sendiri kadang-kadang terlupa untuk menjadikan diri mereka sendiri sebagai seorang muslim sejati(penulis sendiri juga tidak terkecuali dengan kata-kata ini) . Kita (lelaki) mengharapkan wanita yang terbaik untuk dijadikan pasangan hidup maka kita juga perlu menjadi yang terbaik untuk pasangan kita.

Pesanan Rasulullah s.a.w untuk kaum lelaki :
“Jangan engkau kahwini wanita yang ada 6 sifat ini. Yang Ananah, yang Mananah, yang Hananah, yang Hadaqah, yang Basaqah dan yang Syadaqah”.


1. Wanita Ananah:

Wanita yang banyak mengomen itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.

2. Wanita Mananah:

Wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.

3. Wanita Hananah:

Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.

4. Wanita Hadaqah:

Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya. Selain itu wanita ini suka ikut nafsunya.
Wanita sebegini memeningkan kepala lelaki. Dia tengok apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu berseri menjadi sugul dan tertekan. Berdosa besar baginya.

5. Wanita Basaqah (ada 2 makna):

Pertama wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.

Kedua dia marah ketika makan, selalunya dia tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

6.Wanita Syadaqah:

Banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen saja.



Dicatat oleh Imam Al-Ghazali

Jadi, wanita perlulah untuk elak diri mereka dari mempunyai 6 sifat negatif ini.

[Sumber]
read more

Tuesday, 4 September 2012

Petua Supaya Orang Yang Degil Lembut Hati



Kadang-kadang kita buntu bila menghadapi situasi di mana anak-anak tidak mahu mendengar nasihat yang baik dari kita. Puas di tegur tetapi tidak diendah dan diikut. Lebih teruk bila pasangan suami atau isteri sendiri yang degil dan tidak mahu mendengar nasihat. Kadang-kadang pelbagai usaha yang telah dibuat namun mereka yang degil ini tidak juga menunjukkan sikap ingin berubah. Mereka tidak juga lembut hati.


Macamana caranya untuk membuatkan mereka ini lembut hati? Di saat begini hanya pada Allah lah yang harus kita berserah. Antara doa-doa untuk membuatkan anak ataupun pasangan yang degil lembut hati ialah dengan membaca ayat ini:


Untuk Blogger - RM1/klik
Cara Mudah Buat Duit

Caranya ialah baca dan hembuskan di ubun anak semasa mereka tidur. Manakala untuk pasangan (suami atau isteri) baca dan hembuskan di tengkuk ketika mereka sedang tidur. Sambil hembus, niatkan dan doa dalam hati semoga Allah jadikan mereka yang degil dan tidak mahu menerima nasihat yang baik ini lembut hati mereka.

Yang paling penting ialah istiqamah dan jangan berputus asa dalam berdoa. Semoga doa kita dimakbulkan Allah

 Sumber : http://sohoque.com

read more

Monday, 3 September 2012

Senarai Syarikat Menerima Kad Diskaun Siswa (Updated)

blogspot

Berita baik kepada semua siswa dan siswi warganegara Malaysia akan diberikan kad diskaun siswa 1Malaysia secara percuma mengikut IPTA dan IPTS masing-masing bermula september 2012. KDS1M ini dilancarkan bagi meringankan beban pelajar dalam semua keperluan harian dari segi pembelian buku, makanan, pakaian sukan sehinggalah percutian dan kecantikan. Ia bukan sahaja diberikan kepada Universiti sahaja malah turut diberikan kepada penuntut institut latihan pengajian perguruan (IPG), politeknik, Maktab kerjasama Malaysia dan juga Institut latihan perindustrian (ILP).

Pemberian KDS1M ini diberikan mengikut fasa iaitu bagi penuntut tahun akhir akan diberikan terlebih dahulu dan fasa seterusnya pula kepada penuntut tahun kedua dan pertama. Mahasiswa yang menerima KDS1M bakal menikmati diskaun sehingga 60%. Jika dibandingkan dengan Baucer 1Malaysia, KDS1M ini lebih menguntungkan kerna hanya akan luput bila penuntut tersebut tamat pengajiannya.
Antara syarikat yang akan menerima Kad diskaun siswa 1 Malaysia ialah :

Buku & Alatan Tulis
  1. MPH Bookstores
  2. Imlaq Book Centre
  3. EATON'S
  4. Haneemas
  5. First Touch
  6. Inner Kunst Enterprise
  7. I Copy Centre
  8. Antakesuma Holdings Sdn Bhd
  9. Borders Malaysia
  10. Daiyana Enterprise
  11. A to Z Stationery and Office Supply
  12. KBME
  13. Kedai Buku Alam Murni
  14. Kedai Buku & Fotostat Juara
  15. K.L COMMERCIAL BOOK CO.(M) SDN BHD
  16. Kedai Buku Edaran Sumber
  17. Kedidi
  18. Kinokuniya Book Stores
  19. Kiang Trading Sdn Bhd
  20. Koperasi Dewan Bahasa Dan Pustaka Malaysia Berhad
  21. KMK Resources Sdn Bhd
  22. Koperasi Kedai Buku Universiti Malaya Berhad
  23. Koperasi Universiti Sains Malaysia Berhad
  24. Koperasi UTM Berhad ( 1 UTM Book Centre)
  25. Laguna Bookstore
  26. MPH BookStores
  27. MRKB Agency
  28. My Book Store
  29. Marwalis Publisher & Distributirs Sdn Bhd.
  30. MZ Banner Advertising Sdn Bhd.
  31. Nine BookStore Enterprise
  32. Pasar Mini Harvest
  33. Pembekal Alat Tulis  Kinabalu Sdn Bhd
  34. Pusat Buku Sinaran Sdn Bhd
  35. Pustaka Jitra
  36. Pustaka Union
  37. Pustaka Munirah
  38. Rainbow Art Stationary
  39. RONA
  40. RSJ Jaya Enterprise
  41. Sam Fah Enterprise
  42. SBC Book & Stationary Sdn Bhd
  43. Smart Book Shop
  44. Sri Tanjong Bookstore Sdn Bhd
  45. Tanjongmas BookCentre (PJ) Sdn Bhd
  46. Universal Statinary Enterprise
  47. Uson Stationary Sdn Bhd
  48. VV Photocopy Centre
  49. Zaicorp
  50. Zenithway Sdn Bhd
Kelengkapan Sukan/ Peralatan / Pakaian
  1. Ban Mee Sports
  2. Bazar Wanita Dot Com
  3. Echo Park
  4. EMZEC
  5. Grace One International Sdn Bhd
  6. Grace One Active Sdn Bhd
  7. Grace One Sports Sdn Bhd
  8. Fah Fatt Sports
  9. Grand Path Sdn Bhd
  10. DeOne Global Sdn Bhd
  11. Idola Pilah Sdn Bhd
  12. Idaman Textiles Store
  13. Hong Huat Jeans Center
  14. Jihah Collection & Boutique
  15. Kickers
  16. Louis Remarque
  17. Lea Sport Centre Sdn Bhd
  18. Lea Centre Sdn Bhd
  19. Lea C&C Sdn Bhd
  20. Koperasi Keluarga Dato' Haji Hashim Mamat Kuala Terengganu Berhad
  21. MIZI Sports
  22. Qise Heritage
  23. Takzim Textile
  24. STR Batik
  25. TshirtKing
  26. Novedeep Enterprise
  27. Qisdyana Boutique
  28. Noor Arfa
  29. Zureen Collections
Klinik / Optometri / Cermin Mata
  1. Focus Point
  2. Farmasi Metro
  3. Arca Imej Optometrist
  4. GoldStar Optical Centre
  5. HO Optometrist
  6. Menara Optometry
  7. Mutiara Optical Centre
  8. Infocus Optical Enterprise
  9. OH! Healthmart
  10. New Mega Optict Sdn Bhd
  11. Optical 88 Eyecare
  12. Ong Optometrist
  13. OK Optical Group
  14. Optometrist Wan
  15. Optometrist Sanadi
  16. Pusat Optik Tai Wah
  17. YHK Optical
  18. Qualitas Health
  19. Poliklinik An-Nisa
Makanan Dan Minuman
  1. KFC
  2. Daily Fresh 
  3. A&W Malaysia
  4. MarryBrown
  5. Coffee Berry 
  6. The Chicken Rice Shop
  7. Bangi Kopitiam
  8. Dubu Dubu Seoul Food
  9. Station One Cafe 
  10. Annysha Maju Enterprise
  11. Bakers'Talk
  12. Gloria Jean's Coffee 
  13. Cafe Station 9
  14. Ghoniyyun Enterprise
  15. Keropok Lekor Masyhur
  16. Ilyana Frozen Resources
  17. Montea
  18. Little Taiwan
  19. Koperasi Emas Seberang Perai Berhad
  20. MHP Enterprise
  21. My JAVA Cofee
  22. MyDapur Cafe & Restaurant
  23. Pancake House International
  24. Nasi Ayam Masyhur
  25. Noorsone Resources
  26. Norma Seri Enterprise
  27. Pitaberry Sdn Bhd
  28. Pinang Bistro
  29. Perusahaan Al- Khalifah
  30. Perniagaan Al-Khodafi
  31. Prodetox
  32. Rahamath Istimewa Restoran Sdn Bhd
  33. Restoran Kenny Crab 
  34. Sweet Chat 
  35. Sakura Kristal
  36. Taiwan Recipi
  37. Taj Mahal Restaurant
  38. Sunway Putra Hotel Kuala Lumpur
  39. Yogen Fruz
  40. The Legend's  Family Curry House 
  41. Young Bees
  42. Zamrud Cafe
Hotel Dan Penginapan Serta Pengangkutan
  1. Ancasa Hotels & Resorts
  2. Cititel Express Kota Kinabalu
  3. Homestay Kampung Paya Guring
  4. Hotel Seri Malaysia Kangar
  5. Hotel Coop Inn
  6. KLIA Transit
  7. Koperasi Al-Taqwa Kampung Kisap Langkawi Berhad 
  8. Koperasi Guru-Guru Melayu Kedah Berhad 
  9. Koperasi Majlis Guru Ugama Menengah Berhad 
  10. Koperasi Melayu Berjawatan Kerajaan Negeri Sembilan Berhad 
  11. Leo Express Hotel 
  12. SMZ Hotel
  13. Suria Resorts & Hotels
  14. The Leverage Business Hotel
  15. Mega View Hotel Kuantan
  16. Malaysia Airline System
  17. MAS Sdn Bhd ( FireFly)
  18. MASwings
  19. Rakyat Travel
  20. Rapid KL
  21. Tune Hotel
Saloon/ Produk dan Pusat Kecantikan
  1. Bio Care Industries
  2. Clara International Beauty
  3. Foot Master 
  4. Paris Hill 
  5. Proactiv 
  6. Clara 
  7. Koperasi Puteri Terbilang Malaysia Berhad
  8. Kedai Persolekan Rambut Ezza
  9. Noury Cosmetics
Produk IT
  1. Koperasi Celcom Berhad 
  2. Koperasi Pegawai-Pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur Berhad
  3. Silvero Media
  4. Dots Multimedia
  5. Ibizzshop
  6. Ekancil Consultant & Computing Sdn Bhd
  7. iFamily
  8. ITC Computer Sales and Services
  9. Ketari Merah Enterprise
  10. LSP
  11. Megamate Computer Holdings Sdn Bhd
  12. MyIman Technologies
  13. PC City Sdn Bhd
  14. RNK Jaya Trading
  15. Sejagat Indah Enterprise
  16. SIS System Sdn Bhd
  17. Synergy (L&T) Marketing Sdn Bhd
  18. YCT Computer Centre
Senarai Syarikat Automotif
  1. Zack Garage
  2. Metro Driving Academy
  3. BKZ Bikerz
  4. D Alfa Auto Service
  5. AMR Technologies Fastec
  6. Double Site Marketing Sdn Bhd
  7. Nuren Auto Service
  8. Sepang International Circuit
Senarai Syarikat Peruncitan
  1. MYDIN
  2. Koperasi Kakitangan Bernas (BERASLI)
  3. Koperasi UTM Berhad ( Minimart Kuala Lumpur / Meranti)
  4. Koperasi Kolej Kemahiran Tinggi Balik Pulau Berhad
  5. Koperasi Perkhidmatan Awam Sabah Berhad
  6. Koperasi Kakitangan Maktab Kerjasama Malaysia Berhad

Nas : Untungkan kalau jadi pelajar di Malaysia? Huhu..xsabar2 pulak nak pegang kad nih. 

read more

Kad Diskaun Siswa 1Malaysia (KDS1M) Dilancarkan


Berita baik buat pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta di negara ini untuk mengurangkan kos sara hidup kerana semalam, KAD DISKAUN SISWA 1MALAYSIA (KDS1M) DILANCARKAN

KDS1M menawarkan diskaun antara 5 hingga 60 peratus bagi pembelian di 31 syarikat dan 14 koperasi yang menyertai program itu setakat ini. Antara sektor perniagaan yang terlibat ialah buku, alat tulis, pakaian, makanan dan minuman, produk IT, penginapan dan kesihatan. Cadangan KDS1M dikemukakan oleh pelajar pada mesyuarat Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) pada 21 Nov tahun lalu.

Untuk menggunakan perkhidmatan Kad Diskaun Siswa 1Malaysia ini, siswa hanya perlu menunjukkan KDS1M bersama-sama kad pelajar atau kad pengenalan bagi mendapatkan diskaun yang ditawarkan oleh syarikat yang rmenyertai program itu. Kerajaan juga bercadang memperluaskan kad diskaun itu kepada pelajar asing di negara ini. Maklumat lanjut mengenai KDS1M boleh didapati di www.1pengguna.com.


Klik gambar untuk menderma

 UNTUK KETERANGAN LANJUT
Bahagian Gerakan Kepenggunaan,
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, 
Koperasi & Kepenggunaan
No. 13, Persiaran Perdana, Presint 2, 
62623 Putrajaya, Malaysia
Tel : +603-8882 5972 / 5889 / 6181
Faks : +603-8882 5983
Emel : kds1m@kpdnkk.gov.my


Kad Diskaun Siswa 1Malaysia (KDS1M) diwujudkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dengan objektif untuk membantu mengurangkan kos sara hidup pelajar-pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta seluruh negara.

KDS1M diberi secara percuma kepada pelajar-pelajar IPT warganegara Malaysia yang mengikuti pengajian jangka panjang yang tempoh masanya 1 tahun dan ke atas.

Diskaun yang ditawarkan adalah bagi pembelian barangan dan perkhidmatan terpilih, tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarikat-syarikat yang mengambil bahagian.

Sumber: http://www.abgteror.com/

Nas : Untuk maklumat lanjut, jom tengok Senarai Syarikat Menerima Kad Diskaun Siswa. Agak-agak bilalah boleh dapat ea? Jom Klik Teka nama lagu & artis utk memenangi habuan lumayan!

read more

Wednesday, 29 August 2012

Amerika Syarikat Tipu Dunia Mendarat Di Bulan?

Bendera seolah berkibar dan tanpa bayang?

LONDON - Hampir 40 tahun selepas angkasawan Amerika Syarikat (AS), Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan, kesangsian berhubung peristiwa bersejarah itu semakin hangat diperkatakan, lapor sebuah akhbar kelmarin. Sebahagian besar orang percaya bahawa pendaratan di bulan merupakan satu penipuan terbesar dalam sejarah manusia.

Siaran televisyen yang menunjukkan Armstrong turun dari tangga kapal angkasa Apollo 11 dan menjejakkan kakinya ke permukaan bulan kelihatan kabur dan kelabu. Sehingga kini terdapat golongan yang percaya angkasawan AS menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969 sebenarnya diadakan dalam studio atau di sebuah gurun.

Menurut pihak pereka teori konspirasi, roket yang membawa Armstrong dan dua rakannya, Buzz Aldrin dan Michael Collins sebenarnya hanya mengelilingi orbit sebelum ia kembali ke bumi. Pada 1979, ketika kali pertama teori konspirasi ke bulan muncul, tinjauan pendapat mendapati enam peratus rakyat AS percaya pendaratan di bulan adalah satu penipuan. Dua puluh tahun kemudian, jumlah itu meningkat kepada 11 peratus. Manusia sejagat, kata mereka tertipu dan terdapat bukti-bukti kukuh yang menyokong dakwaan itu.

Sejak Presiden AS, John F. Kennedy berikrar manusia akan sampai ke bulan dalam tempoh sedekad pada 1960-an, AS terdesak untuk mengatasi Rusia dalam perlumbaan ke angkasa lepas. Pada musim panas 1969, Moscow mengumumkan akan melancarkan misi ke bulan dalam tempoh sebulan. Namun, tekonologi pada masa itu masih lagi primitif.

TAPAK kasut angkasawan AS di bulan mencetuskan persoalan misteri kerana jejak kenderaan yang dibawa kapal angkasa tidak ada dalam gambar. Sistem komputer yang dihasilkan bagi program Apollo milik AS jauh ketinggalan berbanding teknologi komputer peribadi (PC) pada masa kini. Sistem navigasi Satnav diguna pakai oleh kereta sekarang juga jauh lebih canggih berbanding komputer Apollo yang ditugaskan memandu arah bagi misi ke bulan yang jauhnya 400,000 kilometer dari bumi.



Cuba lihat cahaya dan bayang dari arah mana?

Pada tahun lalu, ketika George W. Bush menjadi Presiden, beliau mengumumkan cita-cita AS untuk kembali ke bulan. Namun, beliau diberitahu bahawa aspek kejuruteraan bagi tujuan itu memerlukan persiapan sekurang-kurangnya 11 tahun.

Kini, ketika ulang tahun empat dekad misi bersejarah itu semakin hampir, Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) milik AS mendapat malu apabila menyedari semakin banyak pihak sangsi dengan kejayaan menjejaki ke bulan.

Di ibu pejabat NASA di Washington, kumpulan yang tidak mempercayai misi ke bulan itu digelar Penganut Penafian (HB). Menurut HB, Amstrong sebenarnya menjejakkan kakinya di Area 51, sebuah pangkalan tentera di Nevada yang dirahsiakan daripada orang ramai oleh kerajaan AS. Kawasan itu cukup besar untuk NASA menghasilkan latar belakang permukaan bulan. Agensi persekutuan itu juga mendapat dana AS$40 bilion (RM144 bilion) bagi misi itu, cukup untuk membayar mereka yang terlibat dengannya supaya menutup mulut.

Menurut mereka, bagaimanakah seorang angkasawan dapat berjalan dengan matahari di belakang tetapi bahagian hadapannya diterangi cahaya sehingga jelas nampak sut angkasa lepasnya termasuk bendera AS di belakangnya. Pencahayaan gambar itu begitu sempurna seperti dilakukan di dalam studio tetapi menurut NASA keadaan itu berlaku kerana pantulan cahaya bulan.

Menurut kumpulan HB itu, tiada satu bintang pun kelihatan pada setiap gambar manakala ruang angkasa lepas didapati hitam tanpa sebarang sebarang sinaran bintang. Jelas HB, permukaan bulan berdebu menyebabkan tapak kaki angkasawan-angkasawan itu jelas kelihatan dan memang terdapat kesan tapak kaki pada gambar itu. Namun, kenderaan bulan di belakang mereka yang memiliki berat 10 tan tidak meninggalkan sebarang kesan tayar.



Pendaratan kapal yang tiada kesan?

Selain itu, bagaimana pula kapal angkasa seperti labah-labah yang mengeluarkan api dari beberapa roket pada strukturnya ketika hendak mendarat langsung tidak mendatangkan sebarang kesan terhadap permukaan di bawahnya. Namun, kenapakah terdapat tapak kaki angkasawan manakala tiada kesan pendaratan kapal angkasa sedangkan graviti tidak ada di bulan.

Bendera yang dicacak oleh Armstrong dan Aldrin tidak menunjukkan bayang sedangkan bayang kedua-dua angkasawan itu, kenderaan bulan dan pelbagai jenis batu di permukaan di situ semua menunjuk pada arah yang sama. Namun, NASA memberi alasan kejadian bayang arah yang berbeza itu adalah kerana gangguan perspektif bulan. Gangguan itu berlaku apabila imej tiga dimensi dipaparkan pada gambar dua dimensi, kata NASA. Beberapa bayang kata NASA, hilang kerana permukaan bulan memiliki sifat pelik di mana cahaya akan dipantulkan dari arah ia terpancar.

Namun, dakwaan bahawa misi ke bulan itu tidak berlaku terus diperkukuhkan oleh kenyataan seorang jurutera yang pernah ditugaskan untuk mereka bentuk roket Apollo, Bill Kaysing. "Apabila saya menonton televisyen, saya dapat rasakan semua adegan tersebut adalah satu penipuan tak ubah seperti roket yang diturunkan dengan menggunakan wayar di dalam studio," kata Bill. Pada zaman itu, katanya, manusia belum memiliki teknologi untuk misi pergi ke bulan dan kebarangkalian misi itu untuk menjadi kenyataan adalah 0.0017 peratus atau dengan kata lain, mustahil.

Seorang angkasawan pada tahun 1960-an, Brian O'Leary berkata: "Saya tidak yakin 100 peratus bahawa terdapat lelaki yang berjalan di bulan." Pandangan Brian yang merupakan penasihat program Apollo selain pernah menjadi angkasawan memberikan satu tamparan hebat.

Selain bukti saintifik, terdapat bukti mudah untuk mempertikaikan kesahihan peristiwa bersejarah itu, jelas HB. Aldrin yang kini berumur 78 tahun dan pernah menjejaki ke bulan pernah berbalah dengan seorang wartawan televisyen yang menuntut dia bersumpah dengan kitab Injil bahawa pendaratan di bulan itu bukannya satu penipuan. Respons yang diberikan oleh Aldrin adalah dia menumbuk wartawan itu di bahagian hidung. - Agensi

Sumber : Kosmo
read more

Monday, 27 August 2012

Cinta Perlukan Sebab?


Kembali berblogging setelah seminggu cuti raya..huhu. Kesempatan ni Nas nak ucapkan Selamat Hari Raya semua!. Kali ini kita renungkan pula satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata : 'Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!'

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.


Surat tersebut berbunyi begini :
Sayang!

Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau bersuara?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau
menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab?  Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu... ia boleh dirasai dalam hati. (^^,) v
  >> Naslive Pages <<
read more