Saturday 26 March 2011

Earth Hour 2011

Dalam keadaan hujan yang sangat lebat. Sekali-sekala, diselangi dengan kilat dan guruh. Lalu terlintas didalam benak fikiranku >> harap-harap sempat la post entri ni. Manalah taukan, tiba-tiba letrik terpadam dek kilat di luar tuh.. Dalam Nas sedang asyik tengah menaip entri ni, guruh semakin kuat, kilat semakin terang memancar-mancar di jendela..  Tap!! Aku berada di dalam kegelapan bersuluhkan sedikit cahaya pada laptop. Fuhh, nasiblah laptop ni masih hidup dengan bantuan bateri. Tapi, apa yang berlaku? Earth Hour dah start ke?? Tapi sapa yang tutup lampu? Takkan lah Earth Hour punya pasal, seluruh bekalan letrik dipadamkan? Hmmm.. tak sempat jugaklah nak post entri ni malam ni setelah Wifi dirumahku turut serta dalam menjoin barang letrik yang lain untuk mematikan diri sendiri. Akhirnya dapat jugaklah post entri ni pada 12jam kemudian setelah melalui pelbagai rintangan dan halangan. Hehehe... Merapu lah pulak.. Apepun, dalam beberapa jam je lagi nih, Take Roll!! Haha..


Inilah logo rasmi 60 minit bersama Earth Hour


Pada Jam 8:30, Sabtu 26 Mac 2011, lampu akan dipadamkan di seluruh dunia untuk menyokong Earth Hour. Dengan Earth Hour yang akan berlangsung malam ini, fikiran kita adalah dengan rakyat Jepun selama ini sangat mencabar dengan keadaan menyedihkan di negara mereka setelah kejadian gempa bumi dan tsunami serta beberapa letupan loji nuklear. 

Marilah bersama dalam Perayaan Antarabangsa yang menyatukan kita semua - Planet kehidupan kita. Marilah menyokong Earth Hour dan melihat langkah-langkah untuk "Dancing in the Dark" untuk Earth Hour di Sunway Pyramid pada 26 Mac 2011 pukul 8:30-21:30. Atau mungkin korang juga ingin menonton video dan bergabung menari bersama-sama!


****    ****    ****

Lihat jugak dan klik kat sini >> http://says.my/evonas/livegreen-wwf2



****    ****    ****

Tengok, Google pon join Earth Hour

Mari kita lihat sejarah Earth Hour


Earth Hour bermula pada tahun 2007 di Sydney, Australia ketika 2,2 juta orang dan lebih dari 2000 perniagaan mereka memadamkan lampu selama satu jam untuk mengambil tindakan terhadap perubahan iklim. Hanya satu tahun kemudian dan Earth Hour telah menjadi sebuah gerakan antarabangsa dengan lebih daripada 50 juta orang di 35 negara / wilayah yang menyertai. Landmark Antarabangsa seperti Sydney Harbour Bridge, CN Tower di Toronto, Golden Gate Bridge di San Francisco, dan Colosseum Rom, semuanya berdiri dalam kegelapan, sebagai simbol harapan untuk menjayakan Earth Hour. 

Pada Mac 2009, beratus-ratus juta penduduk mengambil bahagian dalam Earth Hour ketiga. Lebih dari 4000 bandar di 88 negara / wilayah rasmi mewartakan janji sokongan mereka terhadap planet ini, membuat Earth Hour 2009 sebagai iklim yang terbesar di dunia dalam inisiatif perubahan global. 

Pada Sabtu 27 Mac, Earth Hour 2010 menjadi Earth Hour terbesar yang pernah diadakan. Sebuah catatan 128 negara dan wilayah bergabung dengan paparan aksi iklim global. Bangunan Ikon dan Mercu Tanda dari Asia Pasifik ke Eropah dan Afrika ke Amerika dipadamkan. Penduduk di seluruh dunia dari semua lapisan masyarakat memadamkan lampu mereka dan datang bersama dalam perayaan - bumi kita. 

Earth Hour 2011 akan berlangsung pada Sabtu 26 Mac jam 08:30 (waktu setempat). Marilah kita bersama mengorak langkah untuk menjayakan Earth 2011!




Dah tengok sume dah? klik sini pulak TQ ;) >> http://says.my/evonas/livegreen-wwf2

1 comment:

  1. niat malam ni memang nak support Earth hour..tapi busy dengan practice tarian,x sempat nak support..

    memang Earth Hour banyak bagi kebaikan walau sekejap.. Teruskan usaha murni ini!!

    ReplyDelete

Jom support entri and blog nie dengan tinggalkan komen korang.. (^_^)