Saturday 26 March 2011

Keburukan Kacang Soya

Ingin tahu kandungan sebenar kacang soya? Korang dinasihatkan supaya membaca artikel ini sampai habis kerana terdapat juga produk berasaskan soya adalah selamat setelah menjalani proses tertentu.


Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma, kismis dan sebagainya. Tetapi kita telah dipalingkan daripada pemakanan sunnah oleh golongan tertentu sehingga yang baik kurang diambil, sebaliknya kita disogokkan oleh musuh Islam dengan matlamat untuk melariskan barangan mereka. Kita selalu digembar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein, tapi kali ni kami nak kongsi sebaliknya. Hakikatnya, soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya. Berikut adalah antara keburukan kacang soya :

1. Tinggi kandungan asid phytic (sejenis bahan anti-nutrien) yang menghalang penyerapan zat dan mineral seperti kalsium, magnesium, zat besi dan zink yang penting untuk badan. Akibatnya, zat  makanan yang kita makan tidak akan memberi manfaat kerana tidak diserap oleh tubuh. Laporan perubatan menunjukkan penduduk Negara Dunia Ketiga yang banyak mengambil kacang soya, mempunyai kekurangan mineral-mineral tersebut dalam badan.

2. Mengandungi hemaglutinin yang mengakibatkan sel darah bercantum sesama sendiri.

3. Mengandungi goitrogen yang mengkibatkan fungsi tiroid menjadi lemah. Ia boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid, yang menyebabkan kanser tiroid.

4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan kuantiti pengeluarannya. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya semulajadinya? Hmm.. entah ke mana.

5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat (perencat enzim) yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk proses penghadaman. Ia juga boleh merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak). 
Tambahan pula, toksin ini tidak dapat dimusnahkan melalui proses masakan. Ini akan mengakibatkan tubuh badan kita kekurangan asid amino, kembung perut dan kerosakan pankreas. Malang sekali, disebabkan unsur antizat yang terdapat pada soya. Sesetengah pengeluar hasil soya membasuh soya dengan asid di dalam tangki aluminium untuk mamastikan antizat tu hilang!

6. Wujud unsur heavy metal toxic di dalam tubuh badan, dan ia boleh menyebabkan nyanyuk, tahu??

7. Mengandungi sejenis bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen pada wanita. Bahan ini dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak (minda) dan tulang. Bahan kimia ini juga, jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development yang mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang (melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan).

Ia juga kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa. Senang cakap, seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya. Menurut Dr Jill Shneider, Prof Madya Sains & Biologi di Lehigh University, Betlehem, Pensylvania, bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya. Dikatakan, bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya, seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari!


Memang benar soya juga mempunyai kebaikannya. Tetapi, ada caranya untuk mendapatkan khasiatnya itu. Berikut adalah antara kandungan soya yang membawa kebaikan.

1. Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia (1) yang mengagumkan. Susunan ini merupakan komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan.

2. Selain itu, soya juga mempunyai satu susunan yang paling menarik iaitu satu chemical bernama isoflavone. Isoflavone pula merupakan komponen / sebatian kimia yang dikaji dapat melegakan symptom menopous, mengelak kanser, memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko penyakit jantung. 

Walau bagaimanapun, kandungan isoflavone ini bukan mudah dapat diekstrak dari kacang soya. Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap, barulah dapat menghasilkan isoflavone, yang dapat dihadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia. Dalam erti kata lain, kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna, mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk diminum.

3. Tempe dan kicap (soy sauce) adalah selamat dan baik untuk kesihatan. Ini kerana tempe dan kicap telah melalui proses penapaian (fermentation process). Soya ini cuma tidak elok dimakan secara mentah (fresh) apatah lagi jika telah diproses menjadi air minuman (dari kilang pengeluar terutamanya). Tetapi, bagi sesetengah produk soya seperti tofu, sebatian perencat ini masih wujud, walaupun sedikit.

Untuk pengetahuan kita semua, yahudi juga mengwar-warkan kebaikan minum soya kerana USA merupakan pengeluar terbesar soya. Secara kesimpulannya, mereka bukan sahaja melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita juga. Oleh itu kembalilah kepada pemakanan sunnah melibatkan jenis makanan dan cara pemakanan.

Artikel ini adalah bahagian ke-6 (terakhir) dalam Siri Pembohongan Yahudi yang pertama (macamlah ade yang ke-2). Hehe... Fakta-fakta yang telah disembunyikan oleh musuh Islam telah kami sampaikan. Selebihnya, kami tidak memaksa korang percaya. Tepuk dada, tanya iman. :)  Trimas kerana sudi baca dan share kepada kengkawan yang sedang berfacebooking dan bertweet-tweet tuh. Kepada korang yang belum baca lagi lima bahagian yang lain tu, klik je link di bawah. :-

Bahagian ke-2          : Makan Hati Ayam Bahaya?
Bahagian ke-3          : Khasiat dan Kelebihan Daging Kambing
Bahagian ke-4          : Keburukan Makanan Fast Food dan Mi Segera
Bahagian ke-5          : Fakta Menarik Minuman Coke
Bahagian ke-6          : Keburukan Kacang Soya
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۞۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬


Jom Klik Share... (^_^) 
>> by Naslive Pages <<

29 comments:

  1. hrmmm baru lepas minum homesoy.. tp thanks ye..

    ReplyDelete
  2. xnak aq mnum soya bean lg..hehe

    ReplyDelete
  3. salam.boleh ka taruk butang pause lagu? lagi suka baca tanpa lagu .

    ReplyDelete
  4. @farhad: aikk.., sjak bile plak blog ni ade lagu..? Silap dengar kot...

    ReplyDelete
  5. Sian org biz kcg sya

    ReplyDelete
  6. adeh.. macam susu juga. kalau makan ubat, jangan makan time minum susu.. so kalau taknak zat kena halang, rancang la waktu minum. bukan lah tak minum langsung..

    ReplyDelete
  7. setiap yg dijadikan Allah itu ada kebaikannya.

    yang penting adalah kesederhanaan.
    jgn berlebih2an dlm apa perkara sekalipun.

    ReplyDelete
  8. wong jowo mangan tempe ja. haha

    ReplyDelete
  9. so maknenye kalau makan kcg soya yg direbus sendiri tu tak baik utk kesihatan la ye....konon2nye nk buat mcm mkn kacang rebus...hehe

    ReplyDelete
  10. mana reference anda? tolong sertakan reference untuk fakta yang ditulis.pastikan reference valid! tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betuul...ade bukti ke?

      Delete
    2. reference dkat en. google..

      Delete
  11. Ksian mkcik aku jual air soya kt pasa mlm.itulh mata pncarian dia sjk suami mningal.saba mokcik byk rzki lain.asal kta jgn tutup priuk nasi org lain.aku salote ank2 mokcik suma bjak2 akal diaorg brkat mnum soya.aku pcya soya baik utk prkmbngan otak dn ingtan kuat.

    ReplyDelete
  12. Dlu ank ku lmbab dlm pljran tp sjak amalkn suplmnt berasaskn soya dia smkin bijak plak.alham lilh dh staun lbih fmlyku amalkan.kulit btmbah gebu bsinar.so far ingatanku dn fmlyku btmbah baik.xcam dlu Salu plupa.dn bpa mntuaku ada skit jntung alhmdullah dr kta xpyh opret sb jntungnya brtmbah baik..smua brkat soya..

    ReplyDelete
  13. So bertukar la kepada ESP shaklee..sebab soya die non-GMO.. PM saya kalau berminat (fb: https://www.facebook.com/aina.noor.3).

    Rase sedap.khasiat banyak..
    Saya bagi arge special..

    ReplyDelete
  14. Thanz..klau psl sunnah nabi,insya allah akn d trti...
    Aleym Endap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yahudi promo kebaikkan soya utk kebaikkan mereka sendiri.kalau semua org menjadi lemah tentulah menggembirakan mereka..

      Delete
    2. Jgn jadi mangsa amerika dan yahudi..,nafsu mereka utk menguasai dunia adalah melalui makanan dan minuman yg kononnya berkhasiat..,,sedarlah jgn tertipu dgn agenda mereka.

      Delete
  15. Terima Kasih atas feedback dari komen2 semua.. :)

    ReplyDelete
  16. This post is worth everyone's attention. Where
    can I find out more?

    Have a look at my homepage: boiler repair woking

    ReplyDelete
  17. Ahaa, its nice dialogue about this post at this place at this blog,
    I have read all that, so at this time me also commenting at this place.



    Review my homepage cenaless (pandaplus.biz)

    ReplyDelete
  18. Good way of telling, and fastidious piece of writing to get information concerning my
    presentation focus, which i am going to deliver in academy.


    My web-site ... beachbody fit

    ReplyDelete
  19. hmmm..isu yang bagus... moh baca pula tentang khasiat energising soy protein a.k.a non-gmo isolated powder untuk soya di : danishdamiadaris.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. Allah jadikan segala mcam buah buah buahan yg mengandungi bermacam mcm khasiat..terpulang la kpd manusia yg menukarnya menjadi mknan yang baik atau x baik utk kesihatan..allah x kata pun soya tu org yahudi punya..baca kt mana??Siapa kata org yg minum soya x makan makanan sunnah? Jangan banyak berprasangka buruk..x baik..berdosa menghasut orang..

    ReplyDelete
  21. Makan sederhana la...makan kurma sekilo sehari pun bole dapat kencing manis apa...tak kan minum soya sampai segelen sehari...tak kesian ke kat org yg bergantung kpd soya...boleh terjejas makcik2 jual air soya..taufufah...tempe dan tahu kat pasar malam...kalau boikot jenama yeos takpe la jugak.

    ReplyDelete
  22. Memang x suka soya pun. Tp soya pun mcm mknan lain. Bersederhanalah dlm apa2 pun. Setuju dgn @Sri Indayati. Allah x suka org yg berlebih2an

    ReplyDelete

Jom support entri and blog nie dengan tinggalkan komen korang.. (^_^)